Steeds meer basisscholen hebben een interne kindercoach. Ook ik ben voor deze functie beschikbaar. 🙂
Ik werk met de kinderen aan een hulpvraag die zowel door een ouder als een leerkracht kan worden aangemeld. De focus ligt altijd op het welzijn van het kind, waarbij ik kijk naar de waarnemingen en behoeften die ook bij de leerkracht en de ouder leven.

Ouderbetrokkenheid staat altijd hoog op mijn verlanglijstje, want ook hier geldt dat in mijn optiek een kind nooit alleen de oplossing voor een probleem in handen heeft. De volwassenen om een kind heen werken samen om hem of haar te begeleiden richting het doel.

Een voordeel van deze manier van coachen is dat de kinderen onder schooltijd en in een vertrouwde omgeving geholpen worden. De resultaten die we boeken, hebben een direct positief effect op de sfeer en werkhouding in de klas. En tot slot is het voor een school heel fijn om op deze manier bij te dragen aan het welzijn van alle leerlingen en hun ouders.

Regelmatig speelt er een interessante rode draad door de diverse hulpvragen op een school. Zodra ik dit waarneem, ben ik ook beschikbaar een teamtraining te ontwikkelen die meer inzichten en praktische tools aan het team leerkrachten geeft om problemen van een bepaalde aard te voorkomen.

List item
List item
List item

Thema’s die aan bod kunnen komen bij coaching op de basisschool:

Denk hierbij aan een scheiding, ziekte of een andere vorm van verlies.

Het is belangrijk om dan te onderzoeken waar dit verschil vandaan komt en bij de bron een verandering te gaan aanbrengen.

Vaak is het onmacht dat ervoor zorgt dat een kind zich onhandig of onhandelbaar gedraagt. Wat is de behoefte achter dit gedrag? Welk deel ligt in handen van het kind en welk deel in handen van de leerkracht? Samen brengen we helder in kaart wat de situatie is en veranderen we wat beter kan. Of moet..

verstopt kind, emotie, boos, verdrietig, schaamte